نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2073
-
الف
+

حداد عادل: خوشحالم که «بیدل» در افق ادبیات زبان فارسی طلوع کرد

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ایران گفت: از اشعار بیدل می توان به قدرت، وسعت و عظمت زبان فارسی پی برد

پنجمین دوره ی کنگره ی عرس بین المللی بیدل دهلوی در تهران و با حضور ادیبان و فعالان این حوزه در حال برگزاری است.

به گزارش آی فیلم2، « غلامعلی حداد عادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی طی اظهاراتی در مراسم افتتاحیه این مراسم گفت: ما می‌دانیم که شعر قابل تعریف نیست و کسی نمی‌تواند شعر را به صورت منطقی تعریف کند. اگر کسی می‌خواهد بداند شعر چیست باید بیدل بخواند.

وی افزود: ما در شعر بیدل مرزشکنی‌ها و خط شکنی‌های عجیبی می‌بینیم. بیدل از همه احکام و ضوابط، استدلال‌های منطقی فکر عبور می‌کند. از قواعد فلسفی عبور می‌کند، تضاد، تناقض، عدم، وجود، هستی، نیستی،‌کفر و ایمان همه را در هم می‌پیچید اما حاصل کار او بی‌معنا نیست، خواننده با او احساس یگانگی می‌کند یعنی او صرفا یک ویرانگر نیست. بنایی می‌ُازد که به همه ویرانی‌ها می‌ارزد و جاذبه جادویی بیدل همین شعر است.

وی با اشاره به اینکه برای فهم اشعار بیدل باید صبور بود، تحمل و تامل کرد، گفت: به اعتقاد من از اشعار بیدل می توان به قدرت، وسعت و عظمت زبان فارسی پی ببریم.

حداد عادل در ادامه اظهارات خود در این مراسم با اشاره به اینکه زبان مادری بیدل فارسی نیست، گفت: از بیدل باید پرسید چه شد که زبان فارسی را برای بیان احساسات خود انتخاب کردی.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ایران ادامه داد: این موضوع که یک غیرفارسی زبان بتواند پیچیده ترین مفاهیم را در قالب این زبان بگنجاند و این طور خوش آهنگ و دلنشین آن ها را را جاودانه کند خود جای تامل دارد.

عادل با اشاره به اینکه بیدل محبوب دل مردم ایران، افغانستان، تاجیکستان و دیگر کشورهای فارس زبان است، گفت: خوشحالم که بیدل در افق ادبیات زبان فارسی طلوع کرد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: شعر بیدل سرشار از عشق،‌نیاز و نیایش است. شعر او دریای جوشان و خروشان است. در همه جای شعر انسان مطرح است اما نه انسان جدا از خدا و نه انسان بی‌خدا و نه انسان ایستاده در برابر خدا بلکه انسان خدایی، شعر بیدل حکایت انسان و خداست.

وی ادامه داد: همه جا جایگاه انسان و منزلت انسان، خدا، سرنوشت انسان و با او بودن و بی‌او بودن، فنا، بقا، عشق، کشش و کوشش مطرح است. رابطه انسان با خدا رابطه انسان با هستی مطلق، رابطه انسان با جهان و جامعه و طبیعت همه در پرتو این نگاه قدسی بیدل و شعر او متجلی است. انسان در جهانی که بیدل می‌شناسد و معرفی می‌کند جایگاه خود را حس می‌کند.

حدادعادل در ادامه اظهارات خود بیان داشت: بیدل شاعر ظریف‌اندیش است. او به اسرار و معانی بسیار پیچیده‌ای دست پیدا می‌کند و آنها را بیان می‌کند. اگر او را ابوالمعانی گفته‌اند به درستی نام برده‌اند چون کمتر شاعری را می‌شناسیم که قوت فکر و ظرافت اندیشه بیدل را داشته باشد.

وی در پایان سخنان خود گفت: خوشحالم از اینکه بیدل در افق ادبیات امروز ایران به تازگی طلوع کرده و نسبت به آینده بیدل‌شناسی در ایران خوشبین هستم.

همراهان آی فیلم2 می توانند این مراسم را به صورت زنده از صفحه اینستاگرام ما به آدرس ifilmtv2 تماشا کنند.

ب م

نظر شما
ارسال نظر